Modyfikacje modelu łodzi żaglowej ETNZ wykonana przez kol. Janusza „Jamyka”. Bydgoszcz 2018.

Całkiem niedawno nasz bydgoski kolega Janusz ( PFM „Jamyk”) stał się szczęśliwym posiadaczem lekko używanej, ale całkiem sprawnej łodzi żaglowej ETNZ wykonanej z zestawu firmy Thunder Tiger.

Pierwsze próby na wodzie wykazały pewne mankamenty jednostki, w szczególności :

  • spore przegłębienie rufy, co powodowało „ciągnięcie” wody i ograniczenie prędkości łodzi,

  • słabą skuteczność steru na kursach ostrych, co przy silniejszych wiatrach utrudniało wykonanie zwrotu w wymaganym momencie lub też zwrot nie był wykonany prawidłowo a łódź stawała w łopocie w linii wiatru,

  • zacinanie się szotów grota w prowadzeniu windy żaglowej, co czasem skutkowało zerwaniem szota,

  • pękanie fabrycznych okuć wykonanych z tworzyw sztucznych, nie wytrzymujących obciążeń przy silniejszych wiatrach,

  • konieczność ponownego wytrymowania żagli po wprowadzeniu pewnych modyfikacji.

Janusz zabrał się energicznie za wykonanie poprawek i modyfikacji.

W pierwszej kolejności dokonał modyfikacji mocowania balastu. Bulb został podfrezowany i nawiercony w taki sposób, aby można było przesunąć go w kierunku dziobu jednostki – zmniejszyło to znacznie przegłębienie rufy. Frezowanie wykonano frezem palcowym na frezarce tak, jak to pokazano na zdjęciach.

W drugim kroku został wykonany nowy, bardziej sprawny i skuteczny ster, co pozwoliło poprawić zdolności manewrowe jednostki .

Pokazany na zdjęciu poniżej nowy ster został wyprofilowany i zalaminowany tkaniną szklaną.

Po tych wstępnych modyfikacjach jednostka nabrała nowego wyglądu oraz znacznie poprawiła swoje właściwości nautyczne !!

Janusz wymienił też stare, plastikowe okucia fabryczne na nowe, wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów i wykończone w sposób nie powodujący cięcia i zrywania olinowania.

Próby na wodzie napawały coraz większym optymizmem !!

W kolejnym kroku przerobiona została osłona windy żaglowej – wymieniono podstawę prowadzenia szotów grota i foka oraz elementy prowadzące. Nowa podstawa wykonana została z płytki duralowej, prowadzenia szotów z mosiądzu. Elementy fabryczne powodowały wcześniej zakleszczanie, platanie i rwanie szotów.

W końcowym etapie modyfikacji dodano nowy obciągacz bomu oraz obciążnik na noku bomu foka, co usprawniło manewrowanie żaglami podczas wykonywania zwrotów.

Próby końcowe wypadły bardzo pomyślnie, łódka pływa dobrze i sprawnie wykonuje zwroty. Wymaga jeszcze trochę regulacji i trymowania żagli, ale właściwości nautyczne poprawiły się bardzo mocno.

Kilka fotek z pływania po wykonaniu wszystkich modyfikacji poniżej.

Podsumowując – po wykonaniu pewnych modyfikacji i ulepszeń całkiem przyjemna żaglówka do pływania rekreacyjnego i przyjemnościowego.

Link do filmu: https://youtu.be/LD4qraxVMkU

Andrzej Łukowski

P.F.M. „Kaszalu”

Bydgoszcz