„PROA” – część II.

Tak jak pisałem wcześniej ten typ łodzi żaglowych jest często wyposażony w dwa symetrycznie względem poprzecznej osi kadłuba lub jeden centralnie ustawiony maszt. Na tych masztach stawia się odpowiednio dwa identyczne żagle po jednym na każdym z masztów lub jeden na maszcie pojedynczym, ale tak zawieszony aby mógł pracować po obu stronach masztu na lewym lub prawym halsie w identyczny sposób.

Czym się charakteryzuje żaglówka typu „PROA”?. Otóż po pierwsze tak jak napisałem jest to katamaran zbudowany z dwóch różnej wielkości pływaków mający często jeden maszt z żaglem który może pracować na tym maszcie po jego obu stronach lub dwa maszty z dwoma żaglami ustawionymi symetrycznie względem osi poprzecznej większego kadłuba.

Ale najważniejszą cechą opisywanego typu czyli „PROA” (ten typ ma sporo indywidualnych odmian) jest to jak tego typu jednostki robią zwrot przez sztag.

Otóż jacht dochodząc do linii wiatru nie przecina jej, tylko bardzo mocno odpada na zawietrzną aż do pełnego półwiatru. Wówczas obraca żagle o 180 stopni i w tym momencie żagle jachtu wykonały zwrot przez sztag. Dlaczego tylko żagle, ano dlatego że kadłub jeszcze nie przeciął osi wiatru, żagle zaś tak.

Kadłub zrobi to dopiero wtedy gdy ruszy do przodu. Wówczas wiatr w żagle wieje z przeciwnej strony niż poprzednio i kadłub łodzi przetnie linię wiatru, ale teraz płynie „tyłem do przodu” względem poprzedniego położenia żagli w stosunku do kadłuba.

Natomiast układ kadłubów względem wiatru pozostaje bez zmian. Aerodynamicznie i nautycznie nic się nie zmienia poza tym, że ze odwrotnie będą pracować stery. Polinezyjczycy stosuję dwa sposoby na obsługę sterów. Najczęściej montowane są dwa stery, po jednym na dziobie i na rufie lub odwrotnie zależy na jakim halsie płynie aktualnie łódź. Płetwy sterowe są albo uchylne albo chowane w studzienkach i po każdym zwrocie ster dziobowy jest wyłączany z pracy. Steruje się sterem zamocowanym na aktualnej rufie.

W przypadku gdy dwa stery są zamocowane na stałe to wówczas są one sprzężone za pomocą skrzyżowanych cięgieł . W takim układzie zawsze pracują w przeciwnych kierunkach, a sternik obsługuje ster rufowy, więc wówczas nie ma problemów z zamianą stron lewej z prawą.

W modelu niestety nie jest to takie proste.

Łodzie typu ”PROA” mimo różnicy w wielkości kadłubów mają tę samą cechę – ponieważ kadłuby są zbudowane symetrycznie względem swoich osi poprzecznych to mogą pływać „przodem do przodu” lub „tyłem do przodu” w absolutnie identyczny sposób.