„Klasyczny” Sunfish cz. 2.
Przy połączeniach desek (do budowy modelu używałem wyłącznie kleju poliuretanowego klasy D – 4 to najwyższa klasa odporności spoiny na wodę).
W oryginale stosowano mosiężne gwoździe. Nie mogło ich zabraknąć również w modelu.
Przy każdym łączeniu desek pokładu, burt, dna, kilu, skrzyni mieczowej, wzmocnień falochronu i listew odbojowych wbiłem w kadłub modelu ponad 500 sztuk mosiężnych gwoździ o średnicy trzpienia 0,5 milimetra i średnicy główki 1 milimetr. Ponieważ drewno sapeli jest zbliżone twardością do polskiego dębu musiałem przed wbiciem tak cienkiego gwoździa o długości 1 centymetra w dosyć twarde drewno nawiercić otwór pilotowy wiertłem 0,4 milimetra.
Ster został wykonany jako lity ze z sklejonych desek z drewna sapeli. Okucia steru są wykonane z blachy duralowej o grubości 0,6 i 0,8 milimetra.
Do napędu steru i obsługi żagla zastosowałem wodoodporne serwa Power HD LW – 20MG. Napęd steru za pomocą linek. Ponieważ kadłub jest dosyć płytki serwo do obsługi steru udało się zamontować w pozycji pionowej podcinając trochę od góry stępkę.
Natomiast serwo do żagla musiałem zamontować poziomo z racji braku miejsca.
W związku z tym dźwignia do napędu szota żagla jest połączona z serwem kątową przekładnią.
Okucie dziobu połączone z uchwytem do wyciągania łodzi z wody zostało wypiłowane
i wyprofilowane z mosiężnej blachy o grubości 3 milimetrów, knaga do mocowania fału żagla jest wykonana jako odlew mosiężny, kipy do mocowania talii żagla są wykonane z mosiężnego drutu o średnicy 2 milimetrów.
Tak zwana „gęsia szyja” – czyli przegub łączący obrotowo dolną rejkę żagla z masztem również została wykonana z mosiądzu. Wszystkie elementy mosiężne zostały wypolerowane i polakierowane.
Cały kadłub i ster zostały polakierowane bezbarwnym poliuretanowym lakierem jachtowym.
Miecz jest wykonany z wyprofilowanej blachy duralowej PA 7 o grubości 4 milimetrów
i zaopatrzony w ołowiany balast. Mocowanie miecza (śruba M 4 wraz z nakrętką) jest zamaskowane na pokładzie drewnianą osłoną imitującą oryginalne zakończenia klasycznego szybrowego miecza.
Osłona jest unieruchamiana magnesami neodymowymi. Kokpit jest zabezpieczony poliwęglanową płytą o grubości 3 milimetrów, uszczelnioną paskami neoprenu.
Michał Daranowski